Sila klik

Thursday 15 November 2012

10 Penerima Anugerah Tokoh Maal Hijrah - Bah. 2

Salam Maal Hijrah.
Dalam entri kali ini diketengah lagi 5 orang personaliiti yang telah dianugerah Tokoh Maal Hijrah sejak dari 3 tahun yang lalu, sebagai kesinambungan dari entri  yang awal. Pada tahun 1431, seramai 2 orang individu telah dianugerah  Tokoh Maal Hijrah. Mereka adalah Professor Dr. Muhammad Yusuf Qardawi dan Tan Sri Dr. Muhammad Yusof bin Mohd Nor.

Professor Dr. Muhammad Yusuf Qardawi, seorang cendeakawan Muslim yang berasal dari Mesir. Pada 18 November 2009, beliau telah dinobatkan sebagai Tokoh Maal Hijrah kategori antarabangsa sempena sambutan Maal Hijrah 1431/2009 di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC). sebagai seorang ulamak yang tersohor, beliau telah menulis lebih daripada 80 buah buku di dalam pelbagai pemikiran.

Dr Muhammad Ysuf Qardawi
Sementara Tokoh Maal Hijrah yang kedua, Tan Sri Dr. Muhammad Yusof Nor adalah mantan Menteri Kabinet Malaysia. Berasal dari Besut, Trengganu telah dilahirkan pada 1941. Sebagai seorang ahli politik yang disegani oleh semua pihak, Tan Sri Dr. Muhammad Yusof Nor telah dianugerahkan berbagai pingat oleh kerajaan negeri di Malaysia dan juga pingat Bintang al-Ulum wal Furun oleh Presiden Mesir, Hosni Mubarak. Sekarang, beliau merupakan Pengerusi di AlHijrah Media Corporation (TV AlHijrah)

Add capTan Sri Dr Muhammad Yusof Nor
Penerima anugerah Tokoh Maal Hijrah yang seterusnya, Tan Sri Ungku Zeti Aziz Gabenor Bank Negara Malaysia. Anak kepada Professor Diraja Ungku Aziz dan Sharifah Azaz Aziz ini lahir pada 27 Ogos 1947. Ibu beliau, adalah seorang budayawan yang disegani terutama dalam usaha mempromosikan kebudayaan Malaysia. Tan Sri Ungku Zeti Aziz adalah penerima wanita Tokoh Maal Hijrah yang pertama. Kerana kepakaran beliau dalam bidang perbankan dan pengurusan yang cemerlang, beliau telah dipilih sebagai antara Ketua Bank Pusat Terbaik Dunia oleh majalah Global Finance.

Tan Sri Ungku Zeti Aziz
Pengerusi Jawatankuasa Fatwa, Majlis Kebangsaan bagi hal Ehwal Agama Islam Malaysia (MKA), Professor Emeritus Dr Abdul Shukor Husin telah dipilih sebagai Tokoh Maal Hijrah 1433/2011. Sementara untuk kategori antarabangsa, Dr Fuoad Abdul Salam telah dinobatkan. Penganugerahan tersebut telah disempurnakan oleh Yang Diperrtuan Agong, tengku Mizan Zainal Abidin.

Professor Emeritus Dr Abdul Shukor Husin, adalah Pengerusi Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan Malaysia.  Beliau juga adalah Timbalan Pengerusi Fiqh Sedunia (OIC) dan Ahli Lembaga International Shariah Research for Islamic Finance (ISRA), Bank Negara Malaysia. 

Professor Emeritus Dr Abdul Shukor
Sementara bagi Tokoh Maal Hijrah bagi kategori antarabangsa, Dr Fuoad Abdul Salam adalah Menteri Haji Arab Saudi. beliau dipilih sebagai Tokoh Maal Hijrah kerana perkhidmatan dan sumbangan besar beliau kepada dunia Islam. Beliau juga dilihat sebagai reformasi dan transformasi untuk kemudahan jemaah haji di Mekah dan Madinah.


Dr Fuoad Abdul Salam

Siapakah individu yang dinobatkan sebagai Tokoh Maal Hijrah tahun 1434/2012? Sama-samalah kita tunggu perkembangan dari Perayaan Maal Hijrah 1434.


Pautan kepada catatan ini:
Tokoh Maal Hijrah 1434

4 comments:

  1. Masyallah. Barisan individu yang direstui dan dirahmati Allah.

    ReplyDelete
  2. insan2 teristimewa.....moga ramai lagi generasi alaf baru yang akan mengikuti jejak langkah mereka semua ini.

    ReplyDelete
  3. insan2 teristimewa.....moga ramai lagi generasi alaf baru yang akan mengikuti jejak langkah mereka semua ini.

    ReplyDelete