Sila klik

Wednesday 11 December 2013

Secangkir Teh - Bahagian 3

Salam.
Dalam posting yang lepas, 4 jenis teh dan khasiatnya kepada kesihatan manusia telah diketengahkan. Kali ini, pendedahan dan kupasan akan dibuat untuk 3 lagi jenis teh dan khasiat yang terkandung dalam secangkir teh.

Teh, Kesihatan, Penyakit Kanser, Anti Oksidan

5. Teh Oolong
Mencegah gigi berlubang, Mendorong Metabolisme, Membakar Lemak, Mengawal Kadar Kolestrol
Nama Oolong diambil nama seorang pemuda Cina, Wu Long atau Oolong. Wu Long menemukan teh oolong secara tidak sengaja ketika daun teh yang dipetiknya ditinggalkan kerana mengejar seekor kijang. Ketika kembali, beliau mendapat teh yang ditinggalkan telah terfermentasi. Setengah, pengkaji teh menyebut teh ini sabagi teh semi fermentasi.

Teh oolong telah dikenalpasti mempunyai berbagai menafaat atau khasiat kesihatan untuk pengemarnya. Antara khasiatnya termasuklah:
  • mencegah gigi berlubang
  • mendorong metabolisme tubuh membakar lemak
  • menjaga kesihatan kulit
  • mengawal kadar kolestrol


6. Teh Rooibos

Bebas Kafein, Rendah Tanin, Kaya Anti Oksidan,

Satu keunikan, teh rooibos bebas kafein. Rendah tanin dan kaya dengan antioksidan. Teh ini berasal dari Pergunungan Cedarberg, 250km ke utara Cape Town di Afrika Selatan. Kesan terapeutiknya yang tinggi telah diiktiraf semua lapisan masyarakat tempatan. Rasanya yang unik dan kaya dengan aroma menyebabkan kajian yang mendalam secara klinikal telah dijalankan. Hasilnya beberapa khasiat telah ditemui, berbanding dengan jenis-jenis teh yang lain. Antaranya:
  • membantu menambah cecair yang hilang dalam badan, amat sesuai mereka yang terkena diarrhea atau cirit-birit
  • oleh kerana ia bebas kafein, sesuai untuk wanita hamil atau mereka yang mengalami tekanan darah tinggi, insomnia atau masalah sistem saraf
  • membantu bagi perkembangan tulang dan gigi yang kuat
  • baik untuk bayi yang bermasalah kembung perut dan ruam lampin


7. Teh Kukicha

Penenang Fikiran, Diet Makrobotik, Jepun

Menurut wikipedia bebas kukicha (bahasa Jepun), adalah campuran teh hijau Jepun yang dihasilkan dari dahan, ranting, batang dan kayu teh. Juga disebut sebagai teh musim sejuk, popular sebagai makanan kesihatan di Jepun.

Oleh kerana teh ini berkualiti rendah, tidak banyak khasiat yang diperkatakan  tentang teh ini, cuma yang pasti ia mengandungi antioksidan dan sebagai penenang fikiran. Ia juga dipercayai sebagai bahan untuk diet makrobiotik.

- bersambung




No comments:

Post a Comment