Sila klik

Monday 9 December 2013

Secangkir Teh - Bahagian 1

Teh, Berkhasiat, Herba, Ubat

Salam.
Anda penggemar teh? Atau penggemar kopi? Tentu lebih ramai yang memilih teh, kononnya kopi mengandungi kafein. Anda silap! Teh seperti juga kopi adalah minuman yang mengandungi kafein. Dalam keadaan tertentu teh mengandungi lebih kafein daripada kopi, bergantung kepada jenis teh dan masa merendam teh.

Berkafein, Teh, Sedap, Menyembuh Penyakit

Teh, sejenis minuman berkafein dihasilkan daripada pucuk pokok renek Camellia sinensis (klik untuk maklumat lanjut). Sejarah meminum teh telah dimulakan di Tanah Besar Cina lebih daripada 5000 tahun untuk tujuan perubatan dan kesihatan. Seterusnya teh dibawa masuk ke Jepun dan terus diminati seluruh dunia. Banyak lagenda-lagenda tentang keistimewaan teh telah dicatat samada dari negeri Cina, Jepun ataupun India. Kewujudan seni meminum teh telah membuktikan bahawa minum teh telah assimilsikan dalam budaya sesetengah masyarakat dunia sehinggakan dicipta cawan khas untuk minum teh.

Berkhasiat, Sedap,



DI Malaysia, tidak kurang pula ketagihan bahana teh. Teh diminum dengan pelbagai cara mengikut citarasa peribadi. Sekali lagi penguasa, mengambil peluang peluang dari kerakusan meminum teh oleh masyarakat kita. Maka terciptalah berbagai jenama teh di pasaran yang diwar-warkan mempunyai khasiat yang tertentu.

Teh Misai Kucing

Teh Herba

Untuk posting yang akan datang, penulis akan memperincikan jenis-teh dan khasiatnya yang telah dibuktikan secara saintifik. 

No comments:

Post a Comment