Sila klik

Thursday 10 January 2013

4 Inisiatif PPPM Dalam 100 Hari Pertama 2013

Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia
(2013 - 2025)

Salam.
Siang tadi ketika, menyampaikan perutusan tahun baru Kementerian Pelajaran, Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin yang juga Menteri Pelajaran berkata, kementerian beliau akan memberi tumpuan utama kepada 4 inisiatif dalam Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM)dalam tempoh 100 hari pertama tahun ini. 

Inisiatif pertama ialah memperkenalkan program School Improvement Partners (SI Partners) Plus and School Improvement Specialist Coaches (SISC) plus di Kedah dan Sabah. dalam usaha membimbing guru-guru mata pelajaran Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris dan Matematik terutamanya di sekolah-sekolah yang berada dalam Band 5, 6 dan 7.

Inisiatif kedua pula, menilai 700,000 guru opsyen Bahasa Inggeris melalui Ujian Penempatan Cambridge (CPT) dan kumpulan guru akan dikategori kepada 3 berdasarkan kepada keputusan ujian mereka. Bagi kumpulan guru-guru yang tidak mencapai tahap kemahiran yang ditetapkan latihan sepenuh masa akan diberikan. Dalam 100 hari pertama tahun 2013, kementerian bersedia melatih 5,000 orang guru.

Sambil menyifatkan awal tahun 2013 sebagai tempoh yang kritikal, beliau menegaskan Inisiatif Sarana Ibubapa ke 10,000 sekolah merupakan inisiatif yang ketiga. Inisiatif ini bertujuan untuk meningkatkan kesedaran, sokongan dan kerjasama di kalangan ibubapa.

Sementara inisiatif keempat pula ialah melancarkan video e-Guru untuk ditonton di semua sekolah. Program tersebut akan diperkenalkan pada bulan ini melalui program pembangunan professional baru dengan mewujudkan perpustakaan video e-Guru yang menyediakan koleksi contoh pengajaran terbaik.

Tan Sri Muhiyiddin Yassin berkata, di samping 4 inisiatif itu, kementerian tidak akan mengenepikan inisiatif-inisiatif lain di dalam PPPM. Antaranya ialah High Order Thinking Skill (HOTS) atau kemahiran berfikiran aras tinggi di kalangan murid-murid. Dua puluh (20) peratus soalan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) dan Penilaian Menengah Rendah (PMR) adalah soalan aras pemikiran tinggi. 


Entri lain yang berkaitan:
  1. Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia
  2. LINUS 2.0 - Bantu Murid Kuasai Bahasa Inggeris
  3. Mentransformasi Sistem Pendidikan Malaysia Di Bawah GTP 2.0 (2013-2015)
  4. Garis Panduan Prasekolah dan TADIKA



6 comments:

  1. Bagus ..ada macam2 pembaharuan...

    ReplyDelete
  2. Bro..kalau kurang faham tentang no follow
    boleh e-mail pada saya yek..
    hanif@tkr.com.my
    jangan publish

    ReplyDelete
  3. Sertai fans page MINDA MARHAEN untuk perkembangan terkini isu - isu pendidikan malaysia. Sila Like page tersebut sebagai tanda sokongan. Terima kasih.

    ReplyDelete