Sila klik

Sunday 30 September 2012

Tahniah! Bonus Sebulan Setengah Gaji Untuk 1.3 Juta Penjawat Awam & RM500 Untuk Pesara Kerajaan

Dato Seri Najib Tun Razak ketika Pembentangan Bajet 2013

Wow. Bonus sebulan setengah gaji.
Disebabkan angka penjawat awam agak tinggi, pastinya rata-rata perhatian tertumpu mata dan telinga terarah kepada pengumuman Perdana Menteri tentang bonus penjawat awam dalam Pembentangan Bajet 2013 pada Jumaat yang lalu.

Memang kebiasaanya, pengumuman bonus penjawat awam diumumkan pada bahagian akhir Pembentangan Bajet. Kita yakin, bila sahaja Dato Seri Najib Tun Razak mengumumkannya, semua merasa lega dan bersyukur.

"Maknanya sebagai kerajaan yang mengenang budi, suka saya mengumumkan pemberian bonus sebanyak sebulan setengah gaji. Seperti yang kita tahu, dari jumlah ini, setengah bulan telah pun diberikan menjelang perayaan Aidilfitri yang lepas, sejumlah setengah bulan lagi akan diberikan pada bulan Disember kelak manakala setengah bulan lagi akan diberikan pada bulan Januari nanti. Diharap pemberian bonus ini akan mengurangkan beban para penjawat awam terutama yang berkeluarga sempena musim awal persekolahan."

Sebelum ini bonus penjawat awam yang paling tinggi iaitu pada zaman Tun Dr. Mahathir Mohamad menjadi Perdana Menteri. Walau apa-apa persepsi dan reaksi yang timbul yang pihak-pihak yang di luar sana, initipati Bajet 2013 memang menepati "Memakmurkan Negara, Mensejahterakan Rakyat."

No comments:

Post a Comment