Sila klik

Saturday 1 June 2013

Jalan Raya DI Malaysia - Lubuk Maut

Salam.
Selamat Hari Gawai untuk masyarakat Dayak. Sempena dengan perayaan tersebut, izinkan saya mengingatkan pengguna-pengguna jalanraya tentang jalanraya di Malaysia yang dianggap sebagai 'lubuk maut', terutama di musim-musim perayaan begini. Ambilah ikhtibar tentang apa yang kita lihat dan dengar selama ini tentang kemalangan ngeri yang berlaku.

Menurut kajian oleh Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (MIROS), 4 kesalahan utama yang dilakukan oleh pengguna jalan raya adalah melebihi kelajuan, tidak memakai topi keledar (untuk penunggang motosikal), melanggar lampu merah dan memotong di garisan berkembar.


Statistik Polis Diraja Malaysia (PDRM), menunjukkan kemalangan terus meningkat setiap tahun. Pada tahun 2010 sebanyak 414,421 kemalangan direkodkan berbanding 397,330 kemalangan 2009. Pelbagai program telah dilaksana oleh kerajaan untuk membendong peningkatan ini khususnya pada musim perayaan. Ops Pacak, Ops Sikap, Ops Statik, Ops Selamat entah apa-apa lagi Ops, penggunaan helikopter untuk memantau pergerakan kenderaan, pengedaran poster, kempen kesedaran serta penguatkuasaan dilakukan oleh kerajaan untuk memastikan rakyat Malaysia sentiasa selamat di jalan raya. Semuanya hampeh.


Kita sering disajikan dengan berbagai peringatan, "Berhati-hati di Jalan Raya", "Patuhi Had Laju", "Kelajuan Membunuh", dan slogan "Padu, Tunggang dan Jalan Dengan Selamat" serta "Anda Mampu Mengubahnya". Namun pemandu-pemandu di jalan raya semakin rakus menempa maut. Buktinya, lihatlah imej-imej ngeri di bawah





No comments:

Post a Comment