Sila klik

Monday 25 March 2013

MALINDO Airways - bukan cabaran kata Fernandes

Salam.
Entri ini telah mula diterbitkan pada 12 September 2013. Ianya diterbitkan semua kerana tak sabar menunggu Mei 2013.


"Syarikat penerbangan baharu itu bukanlah isu untuk kani di AirAsia. Kami telah bersaing di negara seperti Malaysia yang mempunyai syarikat penerbangan yang kukuh seperti Malaysia Airlines (MAS)."

Itu reaksi Ketua Eksekutif AirAsia, Tan Sri Tony Fernandes bila ditanya dengan kemunculan sebuah syarikat penerbangan tambang murah yang kedua iaitu Malindo Airways.



MALINDO Airways merupakan sebuah syarikat penerbangan kerjasama antara National Aerospace and Defence Industries Sdn. Bhd. (NADI) dari Malaysia dan PT Lion Grup dari Indonesia.  Khabarnya NADI akan menguasai sebanyak 51% kepentingan dalam MALINDO Airways dan selebihnya dari PT Lion Grup.



Rakyat kedua-dua negara Malaysia dan Indonesia melihat akronim MALINDO - gabungan indah nama Malaysia dan Indonesia yang mempunyai nilai sejarah yang amat signifikan, malah memaparkan pertalian sejarah yang sekian lama terjalin antara rakyat kedua negara.

Rusdi Kirana
Pengarah Presiden PT Lion Grup, Rusdi Kirana ketika ditanya pemberita menegaskan kewujudan MALINDO Airways bukan untuk menyaingi AirAsia tetapi menambah pihaknya mahu menawarkan kadar tambang yang lebih murah berbanding syarikat pesaing lain.

Kita tunggu Mei 2013.

No comments:

Post a Comment