Salam.
Kajian Tindakan bertitik tolak
daripada proses refleksi (imbas kembali) yang dilakukan oleh guru terhadap tugas
seharian mereka. Sebagai contoh, guru mengimbas kembali sesi pengajaran dan pembelajaran (pdp) yang
telah dijalankan di dalam kelas terhadap murid-muridnya. Kekuatan dan kelemahan pdp diteliti sama ada murid
dapat memahami apa yang ingin diajar serta masalah yang dihadapi oleh murid dan
guru dalam melaksanakan pdp. Proses refleksi ini perlu dilakukan secara
kritis agar guru dapat melihat pelbagai isu dan masalah yang wujud dalam
melaksanakan tugas seharian.
Proses refleksi juga boleh
dilakukan sama ada secara individu atau pun berkumpulan, misalnya bersama rakan
sejawat yang lain. Jika ia dibuat dalam kumpulan, teknik sumbangsaran boleh
digunapakai bagi mengenalpasti masalah yang dihadapi dan punca masalah
berkenaan.
Setelah melakukan proses
refleksi, seterusnya guru harus merancang tindakan yang ingin diambil bagi
mengatasi masalah yang dikenal pasti.
Guru dinasihatkan jangan terus merancang dan mengambil tindakan
penambahbaikan berdasarkan refleksi secara individu atau berkumpulan
semata-mata. Ia disebabkan perancangan tindakan sebegini akan hanya dibuat
berdasarkan persepsi atau andaian guru sahaja, bukannya berdasarkan maklumat
sebenar. Hal ini boleh menyebabkan tindakan yang diambil nanti tidak memberikan
impak yang besar dan kadangkala berkemungkinan memberi kesan yang negatif
kepada guru dan murid. Oleh itu, tinjauan awal melalui pengumpulan data atau
maklumat secara tepat pada peringkat permulaan adalah penting bagi membolehkan guru
mengenalpasti punca sebenar berlakunya masalah tersebut. Pengumpulan data ini
boleh dilakukan dengan pelbagai cara seperti melalui ujian, soal selidik, temu
bual, pemerhatian dan analisis dokumen.
Setelah mengenalpasti punca
masalah yang dihadapi murid melalui tinjauan awal, guru perlu merancang
tindakan intervensi bagi mengatasinya. Perancangan tindakan ini memerlukan
kreativiti guru. Antara tindakan intervensi yang boleh dilakukan adalah seperti
mencari kaedah dan strategi pdp yang lebih berkesan, menyediakan bahan bantu
mengajar yang sesuai untuk digunapakai, menggunakan kaedah visual atau maujud
untuk menerangkan sesuatu konsep dan
sebagainya ke arah menangani masalah tersebut.
Seterusnya, guru harus melakukan
tindakan melalui perancangan yang telah dibuat. Laksanakan segala tindakan yang
perlu bagi mengatasi masalah yang dihadapi sama ada oleh murid mahupun guru.
Kemudian guru perlu pula memerhati dan memantau sama ada tindakan itu berkesan
atau tidak serta sejauhmana ia dapat menyelesaikan masalah yang dihadapi. Untuk
ini, guru perlu sekali lagi mengumpul data sama ada melalui ujian atau
cara-cara yang telah dinyatakan di atas tadi. Data yang diperolehi perlu
dianalisis bagi membolehkan guru melakukan semula refleksi berkaitan kekuatan dan
kelemahan tindakan yang diambil, keberkesanan tindakan tersebut serta tindakan susulan
yang perlu dilakukan. Proses ini akan berterusan dalam kitaran kajian.
No comments:
Post a Comment