Salam.
Walaupun, Lewin (1946; 1948) merupakan orang pertama yang mewujudkan
satu kodifikasi (codification) tentang prosedur menjalankan Kajian Tindakan.
Beliau menyarankan prosedur itu dijalankan dalam 4 peringkat utama, iaitu:
- Membina rancangan tindakan
- Melaksana tindakan
- Memerhati kesan pelaksanaan tindakan
- Mereflek
Menurut Lewin (1946; 1948), Kajian Tindakan bermula dengan
pewujudan satu idea umum dan kemudian data dipungut untuk menjelaskan atau merungkai
sesuatu situasi. Dengan ini, satu pelan tindakan dapat dihasilkan untuk
mencapai objektif yang dikenal pasti bersama dengan keputusan tentang langkah-langkah
pertama yang perlu dijalankan. Peringkat seterusnya melibatkan pungutan
fakta-fakta untuk memantau dan menilai intervensi itu, iaitu bertindak sebagai
penilaian formatif.
1. Membina Rancangan Tindakan
Setelah mendapat idea awal untuk
memulakan langkah Kajian Tindakan, penyelidik (guru) perlu membina rancangan
untuk bertindak ke arah penambahbaikan. Sebagai permulaan, penyelidik perlu
menilai situasi sedia ada bagi mendapatkan maklumat yang akan membantunya
merancang tindakan yang bakal diambil. Contohnya, apabila hampir separuh
daripada sekumpulan gagal dalam ujian topikal yang ditadbir, maklumat
terperinci diperlukan tentang soalan-soalan yang gagal dijawab oleh kumpulan
pelajar berkenaan. Maklumat ini dapat diketahui dengan merujuk kepada isi
kandungan yang gagal difahami oleh pelajar sehinggakan tidak dapat menjawab
soalan yang berkaitan dengan topik berkenaan dalam ujiian topikal. Kemudian
berdasarkan maklumat yang terkumpul, penyelidik boleh membentuk soalan
penyelidikan:
- Apakah aspek-aspek yang belum difahami oleh pelajar tentang topik yang diajar?
- Apakah kesukaran yang dihadapi oleh pelajar dalam memahami aspek-aspek tertentu?
- Bolehkah aspek ini diatasi dengan mengajar semula topik tersebut dengan kaedah pembelajaran masteri?
Setelah soalan-soalan penyelidikan
dibentuk, penyelidik perlu membina suatu kerangka penyelidikan. Bagi kelas yang
terlibat, beberapa ujian diagnostik perlu dibina bagi mengesan kelemahan pelajar, serta
beberapa contoh yang lebih mudah digunakan dalam pengajaran semula. Kemudian,
satu ujian setara dengan ujian topikal hendaklah dirangka bagi memastikan
sekurang-kurangnya 80% daripada pelajar dapat menjawab kesemua soalan yang
dikemukakan.
2. Melaksana Tindakan
Setelah membina rancangan tindakan,
tiba masanya bagi pelaksanaan. Penyelidik (guru) perlu menyemak kembali kertas
jawapan pelajar bagi mengenal pasti soalan-soalan yang gagal dijawab oleh
kebanyakan mereka, diikuti oleh ujian diagnostik bagi mengesan kesukaran serta
kekeliruan yang dihadapi oleh pelajar tentang topik yang diajar. Setelah itu,
penyelidik akan mengajar semula topik berkenaan dengan memberi contoh-contoh
yang lebih mudah difahami oleh pelajar serta disertai dengan latihan dan
bimbingan bagi setiap pelajar secara individu.
3. Memerhati Kesan Pelaksanaan Tindakan
Semasa tindakan sedang diambil,
penyelidik akan mula mengesan perubahan dalam kalangan pelajar terbabit,
jika ada. Tindak balas yang diberikan oleh pelajar semasa pengajaran semula
yang memberi fokus terhadap aspek-aspek yang sukar difahami akan memberi maklum
balas kepada penyelidik. Akhir sekali, keputusan ujian setara tentang topik
yang diajar akan memberi maklum balas sama ada tindakan yang dilaksanakan
berjaya mengurangkan bilangan pelajar yang gagal kepada hanya 20% daripada
keseluruhan pelajar.
4. Mereflek
Kesan yang berlaku dalam sesuatu
penyelidikan walaupun positif masih boleh dipertingkatkan lagi. Hal ini
dapat dilakukan melalui refleksi yang dapat membantu penyelidik mengenal pasti
kelemahan dalam ujian diagnostik yang tidak dapat mengesan kelemahan tertentu
dalam kalangan pelajar. Di samping itu, pelajar mungkin gagal menjawab
aspek-aspek lain dalam ujian setara, berikutan kefahaman pelajar yang tidak
kekal untuk tempoh masa panjang. Secara amnya, penyelidik perlu mencari idea
untuk mengatasi masalah retention kefahaman pula, dan ini akan menjurus kepada
satu lagi pusingan penyelidikan baru yang perlu dirancang untuk tindakan
seterusnya.