Sila klik

Wednesday 2 July 2014

Khasiat Buah Kurma

Salam.
Kurma adalah sejenis tumbuhan (Palma) atau dikenali dalam bahasa saintifiknya sebagai Phonex dactylifera yang berbuah dan boleh dimakan sama ada yang masak atau yang mentah. Kebanyakan pokok kurma tumbuh di negara-negara Arab dan mempunyai berbagai-bagai jenis. Antara kurma yang terkenal ialah kurma Mekah dan Madinah yang dikatakan mempunyai berpuluh-puluh jenis. Di kalangan penduduk di negara-negara Arab kurma adalah makanan utama mereka, malah di kalangan kita juga, kurma sudah menjadi bahan makanan yang digemari.

Selain rasanya yang manis dan tahan lama serta tidak perlu dimasak, kurma juga mempunyai banyak khasiat dan telah terbukti secara saintifik. Malah dalam kitab suci al-Qur’an sahaja terdapat 21 ayat yang menyebut tentang kurma. Baginda Rasulullah S.A.W. juga sendiri telah beberapa kali menyebut perihal kurma dan khasiatnya, dan ianya amat sinonim dengan sejarah baginda.


"Kemudian Kami tumbuhkan kerananya kebun kurma dan anggur untuk kamu. Di sana kamu peroleh buah-buahan yang banyak dan sebahagiannya kamu makan"
- Al-Mukminah ayat 19

Rasulullah S.A.W. telah menyebut tentang khasiat sejenis kurma yang diriwayat oleh Imam Bukhari yang bermaksud:

"Diceritakan oleh Jumaah bin Abdullah yang disampaikan oleh Marwan yang mendapat berita daripada Ibnu Hashim bahawa Amir bin Saad mendengar bapanya meriwayatkan Rasulullah S.A.W. bersabda:
"Sesiapa yang memakan 7 biji tamar 'Ajwah' dia akan terkawal daripada kejutan syaitan dan sihir pada hari itu".


Khasiat kurma 'Ajwah' sebagaimana yang disebutkan dalam hadis di atas merupakan satu kelebihan yang dikurniakan oleh Allah S.W.T. sesuai dengan kemuliaannya sebagai buah kurma pertama yang ditanam sendiri oleh Rasulullah S.A.W.

Terdapat juga di dalam al-Quran ayat yang menyatakan tentang kelebihan buah kurma ini seperti yang dialami oleh Sayydatuna Maryam ketika beliau mengandung Nabi Isa A.S. sebagaimana tersebut di dalam surah Maryam ayat 25 yang kira-kira bermaksud:

"Dan goncangkan batang kurma itu kepadanya nanti ia gugurkan atasmu kurma yang masa"


Hasil kajian telah membuktikan bahawa buah kurma adalah makanan yang paling cepat diproses sebagai tenaga. Kurma tersebut akan segera dibakar menjadi tenaga dan disalurkan ke bahagian anggota lain dan otak. Berdasarkan hakikat ini, Rasulullah S.A.W. menganjurkan kita berbuka dengan buah kurma sebagaimana sabdanya daripada Anas yang bermaksud:

"Rasulullah S.A.W. berbuka puasa dengan beberapa biji buah kurma sebelum sembahyang . Sekiranya tiada terdapat kurmka, maka baginda Rasulullah S.A.W. akan berbuka dengan beberapa biji anggur. Sekiranya tiada anggur maka baginda meminum beberapa teguk air"


Di samping itu juga, pakar perubatan dan pemakanan telah membuktikan buah kurma kaya dengan unsur zat besi dan kalsium sesuai untuk wanita sama ada semasa hamil atau lepas bersalin. Hal ini berasaskan wahyu yang diturunkan oleh Allah S.W.T. kepada bonda Nabi Isa.


Jadi kesimpulannya, bagi yang mementingkan kesihatan mereka agar sentiasa dapat dijaga dengan baik, buah kurma adalah amat sesuai dijadikan sebagai salah satu makanan harian khususnya di waktu pagi. Lebih-lebih lagi semasa umat Islam sedang mengerjakan ibadah puasa. Mulalah berbuka dengan buah kurma dan mulalah bersahur dengan buah kurma.

Mudahan-mudahan dengan amalan memakan buah kurma yang berterusan, kita terhindar dari berbagai kemungkinan yang menjejaskan tahap kesihatan kita. Amin




7 comments:

  1. Wsalam. Insyallah saya akan ziarah Ramadhan ke blog sahabat

    ReplyDelete
  2. Suka makan kurma yang ada tangkai.....tak manis sangat!

    ReplyDelete
  3. Alhamdulillah kita dah lama amalkan kurma blend dengan oat plus madu. Rasanya sangat sedap.

    ReplyDelete
  4. Ratah kurma macam popcorn ketika menonton tv. Tahu tahu sahaja separuh balang dah lenyap entah kemana ��

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdudillah.. Bertambahlah pengemar makanan sunah.

      Delete
  5. *UBAT KENCING MANIS BERI KESAN PALING PANTAS 2020.RUGI KALAU TAK CUBA!*

    Assalamualaikum slm sejahtera,berita hebat buat pengidap kencing manis!!.. Jom viralkan berita baik ni .Bantu kakak2 abang2 kita yg ada kencing manis yg dh bertahun2 bergantung pd ubatan.Ubat mampu beri kesan kurang dari 24jam!

    Kalau bukan kita pengidap kencing manis,tp bantu hebah kan kepada kwn2 , saudara mara,jiran2 smua yang ade masalah ini.Rawat terus kencing manis! Xkira bacaan berapa pun.

    Herba paling hangat di abad ini utk rawat kencing manis dgn bacaan gula xkira betapa tggi pun.bacaa gula boleh turun menjunam kurang dari 24jam.

    Herba istimewa yg diadun khusus untuk pesakit kencing manis,untuk menurun kan bcaan gula yang amat tinggi. Jus yg mudah diminum.Boleh cek bacaan gula selepas 5jam minum.

    -Kaki luka bernanah
    -Badan letih dan lemah akibat kencing manis
    -Paling penting dapat lindungi buah pinggang
    -Rasanya yang tidak pahit dan sedap untuk di minum

    Lepas ni nak makan minum apa2 xpyah was2 lagi dah...janji ada jus herba ini, minum selepas makan.
    🗣Jom sama2 kita viral kan, ..kita rawat cara selamat, tanpa kandungan bahan kimia yang merosakkan tubuh badan kita.

    Gula turun dengan cepat selpas hanya 5 jam meminum jus herba ni dan rasa tidak pahit

    Stabil kan gula kembali..paling penting dapat menjaga buah pinggang!

    Ini adalah herba yg sangat sukar dijumpai dn amat berkesan.

    Mari bantu saudara mara,kwn2,jiran2 dn keluarga kte turun kan kencing manis dengan cepat dan pantas cara selamat 💪🏻

    PENGGUNA2 YANG TELAH BERJAYA MENURUNKAN BACAAN KENCING MANIS.
    🍀Tengku Aziah bt Tengku Ishak,bacaan gula 16 ,bertahun thun hidap kencing manis,minum herba ini bcaan sntiasa 6 shaja.
    🍀Pn.Hashimah,bacaan gula berbelas hingga disaran kn dktor utk insulin....skrng bcaan turun 6 sahaja.


    NOTE :
    Ia BUKAN HERBA YG MEMANASKAN BADAN macam produk2 lain yang masukkan herba2 biasa Herba ni fresh2 di proses tiada perap simpan lama2.. boleh diambil sebagai suplement utk penyakit2 lain juga.

    UNTUK DAPATKAN TESTIMONI LAIN SILA WHATSAPP
    Nk tanya je dlu blh jgn malu2.

    http://www.wasap.my/60174687570/EnMohdZuhairi

    http://www.wasap.my/601116382044/EnMohdZuhelmi

    #sharing is caring

    ReplyDelete
  6. Muhammad Iman Nashriq, berumur 2tahun mengidap penyakit lelah atau asma sejak berumur 5bulan. Adik ni berulang alik ke hospital sejak umur 5bulan sebanyak 3minggu sekali untuk buat rawatan sehinggalah dia berumur 2tahun. Tapi tetap tak nampak apa2 perubahan makin sembuh ke atau makin baik,tetap sama saja. Ibu cuba memberi rawatan tradisional lain tapi tak ada juga perubahan, keadaan anaknya masih sama. Beliau bersyukur sangat apabila bertemu jus ni daripada seorang kawan, Iman tak perlu lagi dah pergi hospital buat rawatan. Batuk2 biasa ada tapi yang ketaranya Iman dah tak ada semput-semput dan sesak nafas macam dulu lagi. Kalau dulu 3kali sebulan kena pergi sedut gas, sekarang tak perlu lagi. Alhamdulillah.
    ..........................................................................
    Dan ramai lg psakit2 yg gunakan produk ni sembuh dari masalah lutut kronik,kanser dan lain2 yg guna produk jutawan herbs ni. Ini kenyataan bkn rekaan untuk melariskan produk semata2. Benda elok harus dikongsi agar sama2 dapat manfaat,okay.

    Nanti boleh hubungi En. Mohd Zuhairi dn pm sendiri testimoni2 td tu yer..😉

    9)Jadi saya mintak pd sape2 yg ada sakit kanser x kisah lah kanser apa pon...Call atau terus wasap Pengasasnya sendiri okay👇🏻
    En. Mohd Zuhairi - 017468 7570


    💐Yg penting ubat nya MAMPU DIBELI dan mujarab..mudah mudahan aaminn..🤲🏼


    Call order wasap@call- En mohd zuhairi- 0174687570

    😁kalau wasap lambat balas(biasa nya sebab ramai yg wasap dia.)
    Tp nanti dia akn blas jugak yer..
    #sharepadayangmemerlukan
    #sharing is caring

    ReplyDelete